Nak kekalkan muka nampak muda, boleh cuba amalkan makan beberapa jenis ulam ni

Selain amalan senaman dan penjagaan kesihatan yang baik, antara bahan makanan yang boleh bantu anda yang mahu awet muda ialah pengambilan sayur-sayuran dan ulam-ulaman setiap hari disamping zat makanan yang lain. Antara makanan yang boleh kekalkan awet muda ialah jantung pisang. Diperolehi daripada pokok pisang, jantung pisang atau bunga pisang ini berwarna merah keunguan. Tinggi serat dan mampu bantu elak sembelit, jantung pisang boleh menjadi menu yang baik semasa bulan puasa.

Boleh direbus atau dicelur, dimasak lemak putih atau dibuat kerabu. Selain itu, ulam raja juga antara makanan yang bagus untuk awet muda. Ulam raja hanya perlu dicuci bersih dan boleh terus dimakan mentah. Ibu dalam pantang pun bagus makan ulam raja ni. Nak tanam pun mudah sahaja. Antara khasiat ulam raja, bantu meremajakan kulit. Bolehlah diamalkan untuk awet muda. Kalau nak tahu kacang botor juga merupakan ulam yang boleh jadikan awet muda. Ia boleh dimakan mentah atau dimasak.

Lazimnya dikacau goreng. Pilih yang muda dan segar untuk rasa yang lebih enak. Kaya dengan protein dan mineral. Timun jepun juga antara ulam yang sedap dan rangup. Boleh dimakan dengan apa jua menu. Dipercayai timun dapat atasi masalah sembelit dan gastrik. Jadi, boleh amalkan memakan ulam timun sepanjang berpuasa ini. Selain itu, petai juga adalah salah satu ulam kegemaran rakyat Malaysia ni. Sama ada direbus atau dibakar, enak dimakan bersama sambal. Apatah lagi dimasukkan dalam sambal tumis! Biarpun bau petai kurang menyenangkan, tapi khasiatnya banyak.

Kaya dengan antioksidan dan serat untuk kesihatan tubuh anda. Pokok cekur, daripada rizom, pucuk dan daunnya semua boleh dimakan dan tinggi khasiat. Ulam kegemaran orang Jawa dan sering juga digunakan oleh ibu yang sedang berpantang untuk kecutkan rahim dan membuang angin. Selain rangup, cekur juga memberi aroma harum pada masakan. Pegaga juga antara ulam yang popular dan sering dijumpai. Pegaga boleh dimakan begitu sahaja bersama sambal, dibuat jus atau dijadikan kerabu.

Amalan meminum air rebusan pegaga pula dikatakan boleh menaikkan seri wajah. Bagus ni menjelang raya nanti untuk mendapat kulit muka berseri. Bendi rebus selain dijadikan bahan dalam masakan seperti asam pedas dan kari, bendi juga lazat dimakan bersama sambal. Hanya celurkan sebentar hingga lembut. Antara khasiat bendi adalah menguatkan ingatan dan kecergasan memori. Bendi juga merupakan satu sumber makanan yang baik untuk mereka yang menghadapi masalah sembelit, merawat ulser, mengurangkan haid berlebihan, untuk meningkatkan kesuburan, melegakan bengkak dan radang.

Daun selom biasa dimakan bersama laksa Kedah atau dibuat urap. Dijadikan ulam juga tak kurang enaknya. Mengandungi pelbagai nutrien antaranya kalsium dan vitamin C yang baik untuk kesihatan. Daun selom juga mudah ditanam dan boleh tumbuh meliar di kawasan berair dan lembap. Pucuk ubi rebus merupakan salah satu bahan utama dalam pecal Jawa. Tapi nak dicicah dengan sambal belacan pun sedap juga. Khasiat pucuk ubi antaranya dapat mengurangkan sakit kepala manakala air rebusannya pula dapat meredakan masalah cirit-birit.

Daun kaduk yang seakan-akan daun sirih ini menjadi bahan utama dalam menu snek tradisional Thai iaitu Miang-kham. Ia boleh juga dicelur sebentar dan dimakan bersama sambal. Air rebusan daun kaduk pula dikatakan dapat melawas kencing, melegakan selsema, sakit pinggang dan sengal tulang. Jering. Mungkin ada yang kurang menggemari ulam ini disebabkan bau dan rasa nya yang agak tajam berbanding petai. Tetapi jering banyak khasiatnya kepada kesihatan. Antaranya mengawal kadar gula dalam cairan merah, bantu kurangkan masalah anemia dan reput tulang.

Terung pipit berbentuk bulat, berwarna hijau dan bersaiz kecil, terung pipit sememangnya berbeza berbanding terung biasa. Rasanya sedikit pahit, jadi sedap jika dimakan bersama makanan pedas. Memang enak! Boleh direbus hingga lembut atau dimasukkan ke dalam sambal. Terung pipit dikatakan dapat melegakan sakit perut dan mengurangkan rekahan tumit kaki.

Rebung. Selain dibuat masak lemak, rebung juga boleh dijadikan ulam. Rebus dan hiriskan. Khasiat rebung? Bantu turunkan kolesterol, menyihatkan sistem pencernaan dan bantu proses detoksifikasi badan. Peria katak. Biarpun rasanya amat pahit tapi kaya dengan khasiat. Dipercayai dapat bantu rendahkan tekanan bp tinggi dan kawal paras gula cairan merah pada pesakit diabetes.

Jika mampu tahan pahit, boleh dimakan mentah. Jika tidak, boleh cuba masak goreng bersama ikan bilis atau taucu. Bagi anda yang mahu awet muda tapi ada masalah kesihatan atau was-was dengan apa yang dicadangkan di atas ini, mohon bertanya terlebih dahulu dengan doktor, ahli dietetik atau ahli pemakanan. Sumber: penmerahpress.

Rahsia kekal cergas dan petua awet muda pada usia 30, 40, 50an. Pernah jumpa wanita-wanita berusia 30an, 40an , 50an malah 60an yang sentiasa kelihatan anggun dan awet muda? Tentunya kita pun tertanya-tanya apa petua awet muda dan rutin mereka yang membuatkan mereka kekal muda dan cergas. Kadang-kadang tengok mereka berjalan dengan anak menantu pun macam adik beradik. Dan dan terus google. Tapi itu semua hanyalah hangat-hangat tahi ayam sahaja. Nak kelihatan muda dan anggun macam tu pastinya ada rahsia petua awet muda dan tips kecantikan yang menjadi amalan mereka. Ini antara amalan yang dilakukan oleh mereka dan menjadi rutin sehingga sekarang.

Jaga Pemakanan. Menjaga pemakanan . Bukanlah bermakna mereka tak ambil fastfood. Ada juga. Tapi bukanlah setiap hari. Sesekali nak menikmati fastfood atau makanan segera, tak ada masalah. Cuma, mereka sentiasa pastikan pengambilan makanan berkhasiat yang mencukupi setiap hari. Sayur-sayuran, buah-buahan, protein, kalsium, mineral, dan lain-lain makanan yang semestinya menyihatkan dan memberi banyak manfaat pada tubuh badan.

Senaman ringan dan kerap. Melakukan aktiviti senaman . Elakkan senaman yang berisiko dapat kelukaan, ada pelbagai senaman lain yang lebih relaks dan selamat bagi mereka yang berusia. Yoga, TaiChi, berenang, berjalan kaki antara senaman yang menjadi pilihan kerana ia lebih selamat dan kurang risiko kelukaan. Malah aktiviti senaman yang lebih relaks mampu menangani stress . Aktiviti sebegini mampu menjaga kesihatan otot-otot dan sendi-sendi.

Tidur yang berkualiti. Pastikan bilik tidur anda kemas, sunyi , wangi dan suhu yang sesuai. Tak semestinya pasang aircond, tapi mempunyai kipas dan pengudaraan yang baik sudah cukup untuk membantu tidur anda lebih berkualiti dan nyenyak. Kerana tidur yang nyenyak atau tidak nyenyak akan memberi kesan kepada emosi kita esok hari. Kalau emosi tak stabil, asyik marah-marah, nanti cepat tua. Kata orang, nanti cepat berkedut kulit muka.

Hubungan kekeluargaan. Hidupkan dan wujudkan hubungan kekeluargaan yang harmoni dan baik dengan suami, anak-anak , adik-beradik, ipar-duai, ibubapa, mertua dan saudara-mara. Rasa kasih dan cinta pada keluarga , akan membantu tubuh kita mengeluarkan hormon ‘gembira’. Tentunya nanti kita akan sentiasa ceria, sentiasa senyum dan keadaan emosi kita juga sangat positif. Bayangkan kehidupan tanpa pergolakan emosi dan juga pergolakan keluarga. Bukan hanya memberi impak kepada kita, malah kepada ahli keluarga yang lain juga.

Spa atau urut. Sesekali pergilah spa untuk manjakan tubuh badan. Berpuluh tahun menguruskan rumah tangga, bekerja, menjaga ahli keluarga, sesekali ke spa untuk manjakan tubuh tentunya tak salah. Di spa anda boleh lakukan rawatan urut badan, rawatan kulit muka, merehatkan badan dan minda yang akhirnya boleh mengawal emosi dan menenangkan. Be Happy & positive. Walaupun hidup kita kadang-kala dikelilingi masalah, tak kiralah masalah keluarga, masalah kerja mahupun kewangan, kita cuba untuk kekal positif dan gembira.

Masalah takkan selesai kalau kita tak cari jalan untuk selesai. Nak cari jalan untuk selesai masalah, tak perlu nak jadi perengus atau marah-marah. Senyum, relaks, cari masa dan ruang untuk berfikir supaya kita dapat cari jalan dan berfikir secara rasional. Aura kita akan membantu kita dikelilingi mereka yang juga happy dan positif. Secara tak langsung kita akan rasa sangat optimistik dan yakin bahawa masalah bukanlah ‘end of the world’. Tapi masalah bakal membantu kita berfikir dengan lebih kreatif dan bijak untuk menyelesaikan dan menanganinya.

Senyum selalu. Bila kita senyum, kulit kita akan mewujudkan garis-garis senyum di sekitar bibir. Makin lama, garis senyum makin jelas. Dan akhirnya ia membuatkan kita kelihatan sangat cantik dan manis. Tak percaya? Cuba bezakan mereka yang suka senyum dan mereka yang tak suka senyum. Senyum ni rahsia utama kekal awet muda. Ia kekal jadi amalan mereka yang sentiasa kelihatan cantik dan berkarisma. Rita Rudaini, Dato’ Seri Siti Nurhaliza, Erra Fazira, Yasmin Hani antara selebriti yang sentiasa tersenyum dan kekal cantik walaupun sudah melepasi usia 40an.

Minum air mencukupi. Pastikan kita minum air masak yang cukup. Elakkan pengambilan air manis bagi mengelakkan penyakit lain pula. Ini kerana, apabila seseorang tu semakin berusia, badan kita semakin perlahan memproses gula atau zat makanan.  Air dapat membantu mengekalkan hidrasi untuk badan dan juga kulit kita. Dan jangan juga terlalu berlebihan kerana ia juga boleh memudaratkan.

Diharap 8 rahsia kekal muda dan cergas ini dapat memberi sedikit panduan pada kita untuk ubah cara hidup ke arah yang lebih baik. Pastinya semua orang inginkan yang terbaik. Malah, menjaga kesihatan tubuh badan sangatlah dituntut dalam agama. Agama melarang kita mudaratkan diri sendiri. Akhir kata, semoga anda semua sentiasa diberikan kesihatan yang baik dan terus menjaga kesihatan demi kecergasan pada usia emas yang kita semua bakal tempuhi. Keep fit !