Banyak cabaran yang harus dilakukan, Rupanya tiket konsert Ziana dan Anuar Zain habis terjual dalam masa 72 jam

Artis

Memang mengejutkan. Tahukah anda tiket konsert gabungan penyanyi dua beradik popular, Anuar & Ziana Zain Live In Kuala Lumpur 2022 telah habis dijual hanya dalam masa 72 jam. Perkara itu telah diumumkan oleh penganjur rasmi konsert berkenaan, Trumpet International dan dikongsikan semula oleh Anuar di akaun Instagram miliknya. “Alhamdulillah, hanya dalam masa 72 jam, tiket dah Sold Out. Terima kasih kepada semua yang menyokong kami. “Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT,” coretnya semalam.

Suara Susah Dipadankan

Menurut Anuar, gaya nyanyian dan vokalnya bersama Ziana amat berbeza dan sukar dipadankan dalam sesebuah lagu. Namun untuk konsert tersebut, mereka akan berusaha keras berlatih untuk berduet demi menyajikan persembahan yang semestinya dinantikan oleh para peminat. “Sebenarnya suara kami berdua susah untuk dipadankan dalam nyanyian, tetapi pengarah muzik kami buat homework hari-hari dan kami akan lakukan sebaik mungkin untuk menjadikan paduan suara kami kedengaran sesuai dalam konsert itu nanti. “Itu adalah apa yang telah dipersetujukan, kami tak sabar untuk lakukan rehearsal dan menyanyi bahagian masing-masing dengan betul.

Katanya “Pada pendapat saya, lagu-lagu Kak Gee (Ziana) pula amat sukar untuk saya nyanyikan, kita kena faham dan jiwai lagu-lagu itu sebaik mungkin, lagu-lagunya berbeza dengan lagu saya, tentunya saya perlu lakukan banyak latihan,” katanya. Anuar berkata demikian ketika sidang media konsert Anuar & Ziana Zain Live In Kuala Lumpur 2022 di Hotel Le Meridien, Kuala Lumpur, Khamis lalu.

Mendengar itu selasa tapi

Katanya lagi “Mendengar itu selesa, tapi untuk menjiwai lagu Anuar, bukanlah senang kerana ‘jiwa’ lagunya amat berat,” itu pula ungkapan Ziana apabila bercakap mengenai lagu-lagu Anuar yang bakal dinyanyikan dalam konsert tersebut. Ziana akui, lagu-lagu Anuar amat sedap didengar, namun apabila mahu menyanyikannya sendiri, banyak perkara yang perlu dipelajari. “Apabila kita dengar orang lain menyanyi, ia tak sama. Saya akui lagu-lagu Anuar memang susah untuk dinyanyikan, bukanlah sebab dia adik saya, tapi dalam perkara ini, saya pandang sebagai seorang penyanyi profesional. “Saya perlu banyak belajar, ya, kita faham lirik lagunya itu, tetapi nak masukkan ‘jiwa’ itulah yang mencabar,” kata penyanyi lagu Puncak Kasih itu.

Nak pilih lagu hits bukan senang

Sudah namapun Ziana dan Anuar Zain, tentunya dua beradik ini mempunyai banyak lagu hits yang digilai peminat sejak dahulu lagi. “Saya harap sangat peminat akan suka dengan apa yang kami pilih dan apa yang mereka mahukan. Untuk pilih lagu, kami perlu berbincang dengan pengarah muzik dan sebagainya. Lagu hits mana perlu nyanyi? lagu ini tak boleh buang, lagu itu juga kena ada, jadi harap peminat faham,” kata Ziana.

Sementara Anuar pula menambah, dia juga sudah menerima mesej daripada para peminat yang membuat permintaan untuk menyanyikan lagu-lagu tertentu. “Ada yang DM minta lagu Nadi Terhenti, ada juga yang minta untuk menyanyi lagu-lagu yang kurang dimainkan di radio dan agak rare. Untuk lagu sebegitu mungkin kita akan buat acapella, apapun kami harus berbincang dengan pihak pengurusan, pengarah konsert dan pengarah muzik,” katanya.

Bertembung dengan konsert Aishah

Secara kebetulan, konsert Ziana dan Anuar bakal diadakan pada tarikh yang sama dengan seorang lagi penyanyi bernama besar iaitu Aishah. Akui tidak mengetahui hal itu sejak mula, Ziana dan Anuar bagaimanapun mengharapkan yang terbaik buat konsert penyanyi senior berbakat itu. “Kami memang tak tahu tentang konsert penyanyi lain yang akan diadakan pada tarikh sama,” ujar Ziana. Anuar pula melihat perkara itu secara positif kerana ia menunjukkan industri hiburan tanah air sedang berkembang mekar. “Hal ini tiada masalah, kami doakan konsert Kak Aishah berjalan lancar dan full house. Bab ini adalah rezeki masing-masing.

Selain itu, “ia juga menunjukkan industri hiburan kita sedang berkembang dengan baik dengan adanya konsert-konsert sebegini,” jelasnya. Minggu lalu pada hari diumumkan, tiket konsert berkenaan terjual sebanyak 50 peratus dalam masa tiga jam. Konsert Anuar Zain & Ziana Zain Live In Kuala Lumpur 2022 akan berlangsung pada 6 Ogos nanti di Plenary Hall, KLCC. Sumber, murai