Memang membanggakan nama negara, Atlet sukan terjun ini sumbang dua pingat emas buat Malaysia

Memang tak asing lagi kita dengan atlet yang terkenal ini. Persembahan cemerlang atlet terjun negara Nur Dhabitah Sabri dalam saingan final acara 1 meter (m) papan anjal individu wanita menghadiahkan Malaysia pingat emas pertama Sukan SEA Hanoi 2021 di Pusat Akuatik My Dinh pada Ahad. Ia juga adalah acara yang menawarkan pingat emas pertama sebelum upacara pembukaan rasmi yang dijadual berlangsung Khamis ini. Nur Dhabitah yang telah memenangi empat pingat emas sepanjang penyertaannya di temasya sukan dwitahunan itu, berjaya menambah koleksi emasnya selepas mengumpul 290.45 mata dalam lima terjunan.

Turut sama mempamerkan terjunan handal adalah pasangan penerjun negara Ooi Tze Liang-Chew Yi Wei yang menghadiahkan pingat emas kedua Malaysia. Pasangan tersebut mengungguli final acara 3 meter (m) papan anjal seirama lelaki di Pusat Akuatik My Dinh pada Ahad. Kejayaan itu menyaksikan Yi Wei-Tze Liang berjaya mempertahankan pingat emas yang dimenangi pada edisi 2019 di Filipina. Edisi Hanoi 2021 dijadual bermula dari 12 hingga 23 Mei ini dengan beberapa jenis sukan antaranya bola sepak dan terjun memulakan saingan lebih awal. Sumber, gempak

Dhabitah tekad bukti pemilihannya berbaloi. Kuala Lumpur: Sukan SEA Hanoi di Vietnam pada Mei ini menjadi medan terbaik bagi penerjun wanita negara yang memiliki senyuman menawan, Nur Dhabitah Sabri untuk sekali lagi membuktikan keupayaannya dalam acara platform. Nur Dhabitah menyifatkan Sukan SEA sebagai pentas mengukur sejauh mana tahap kemajuan yang dicapai selepas beliau mula memberikan tumpuan terhadap acara platform sebaik berakhir temasya Sukan Olimpik Tokyo 2020 pada Ogos tahun lepas.

Malah, peluang bergandingan semula dengan ratu terjun negara Datuk Pandelela Rinong dalam acara 10 meter (m) platform seirama wanita di Hanoi membakar lagi semangatnya untuk mempamerkan terjunan terbaik pada temasya dwitahunan itu yang bermula 12 hingga 23 Mei ini. “Setelah sekian lama tidak beraksi dalam acara seirama bersama (Pandelela), saya sangat teruja sebenarnya dan mahu berikan yang terbaik dalam latihan untuk tingkatkan kemahiran dalam acara platform dan buktikan kepada diri saya sendiri yang saya semakin bagus dalam acara itu. “Harapan saya terhadap gandingan ini (bersama Pandelela) ialah untuk terus kerja keras bersama, mempunyai komunikasi yang baik dan seronok dalam pertandingan,” kata pemenang pingat emas 3m papan anjal seirama campuran Kejohanan Terjun Piala Asia 2019 itu ketika dihubungi Bernama.

Gandingan Pandelela dan Nur Dhabitah dalam acara 10m platform seirama bukanlah sesuatu yang baharu kerana sebelum ini mereka pernah memenangi pingat gangsa pada Sukan Komanwel Glasgow 2014 dan pingat perak pada Siri Terjun Dunia Fina keempat di Windsor, Kanada pada 2017. Acara platform juga bukan asing bagi Nur Dhabitah apabila pada penampilan sulungnya di Sukan Olimpik 2016, dia yang ketika itu berumur 17 tahun, berjaya ke final acara 10m platform individu wanita dan menamatkan saingan di tempat kesembilan, sementara Pandelela di kedudukan ke-11.

Nur Dhabitah yang lebih memberi fokus terhadap acara papan anjal sebelum ini dipilih untuk bergandingan bersama Pandelela bagi mengisi kekosongan ditinggalkan bekas penerjun negara Datuk Leong Mun Yee yang bersara pada Disember tahun lepas. Nur Dhabitah yang juga pemenang pingat perak dan gangsa Sukan Asia 2018, masing-masing dalam acara 3m papan anjal seirama dan 3m papan anjal individu, menjadi pilihan setelah berjaya menambat hati jurulatih negara, Li Rui dengan prestasinya sepanjang tempoh persediaan ke Hanoi.

Katanya lagi “Saya akan cuba yang terbaik (untuk mendapatkan pingat emas), saya rasa semua penerjun akan melakukan yang terbaik untuk mencapai kesemua sasaran lapan pingat emas dan kami akan bekerja keras ke arah itu,” katanya yang turut akan beraksi dalam acara 1m papan anjal individu wanita di Hanoi. Sumber, harian metro