Kawan baik cakap Elyana tipu pasal sakit, Elyana tampil bongkarkan cerita sebenar buat ramai yang terkedu

Sebelum ini, penyanyi Elyana berkongsi berita gembira apabila disahkan bebas daripada penyakit knser limfoma tahap empat yang dihadapinya sejak 11 tahun lalu. “Walaupun dia tahu kita ulang-alik ke hospital, anak kita sanggup tak sekolah kerana tiada siapa yang dapat hantar. Mereka tahu perkara ini. “Tetapi saya menganggap orang seperti ini, dia tidak membantu semasa saya sakit. Jadi, mereka ini memang tidak tahu ‘struggle’ saya macam mana,” katanya kepada Utusan Malaysia. Penyanyi dan pelakon terkenal, Elyana meluahkan rasa kecewa apabila ada segelintir pihak yang mendkwa dia menipu mengenai knsr limfoma yang dialaminya sebelum ini. Elyana mendedahkan ada dalam kalangan rakan-rakan karibnya juga menyebarkan dkwaan yang tidak berasas itu.

Namun penyanyi lagu Kalis Rindu itu tidak mengambil pusing dan menganggap mereka itu tidak memahami ‘penderitaan’ yang dialaminya. “Pada awalnya saya memang rasa kecewa kerana saya sudah sakit lebih 10 tahun. Memang banyak sangat dengar, ada juga kalangan rakan baik yang cakap seperti itu. Elyana memberitahu, dia telah pun memaafkan semua pihak terutama warganet yang pernah melontarkan fitnah terhadap dirinya, sebelum ini. “Jadi, mereka ini boleh melontarkan apa sahaja dalam fikirannya. Kebanyakan juga, antara warganet yang pernah bercakap yang tidak baik seperti memftnah. “Mereka cakap saya ini tidak sakit dan bercakap buruk mengenai saya. Mereka ini sendiri meminta maaf menerusi pesanan langsung (DM). Alhamdulillah, semua sedar apa yang mereka lakukan itu adalah salah. Saya maafkan,” jelasnya.

Pelakon drama popular Dunia Baru itu menitipkan pesanan buat orang di luar agar sentiasa menjaga pertuturan dan berfikir dahulu sebelum mel0ntarkan sebarang kata-kata terhadap seseorang. “Bagi saya, saya tidak akan menipu mengenai saklt. Tidak mungkin, kerana setiap kata itu adalah doa. “Saya percaya akan kifarah, apabila kita bercakap buruk tentang seseorang, Allah nak balas kepada kita itu sekelip mata sahaja. Kita kena jaga kata-kata dan pemikiran,” katanya. Berkongsi perkembangan kesihatan terkini, Elyana memaklumkan dia masih mempunyai empat kali rawatan kemoterapi yang perlu dijalani setiap dua minggu sekali. “Sekarang ini, saya ada masih berbaki empat sesi kemoterpi. Sebenarnya perlu teruskan rwatan pada bulan puasa tetapi saya minta kepada doktor supaya menangguhkan dahulu sebab nak nikmati kehidupan Ramadan.

“Kalau nak ikutkan memang bahaya tangguhkan, namun insya-Allah ini semua ketentuan Allah. Bukan tidak mahu buat, tetapi kita lewatkan masa sedikit. Lepas raya ini insya-Allah saya sambung lakukan kemoterapi dua minggu sekali seperti biasa,” katanya. Pada Disember lalu, Elyana berkongsi khabar gembira apabila penyakt knser limfoma tahap empat yang dihidapinya selama 11 tahun telah hilang. Terdahulu, dia pernah memaklumkan knser itu menyrng dan merebak ke beberapa organ badannya seperti rahim, hati dan pangkal paha. Elyana membuat pendedahan mengenai penyakit knsr lmfma tahap empat selepas tersingkir pada minggu kelima program realiti, Gegar Vaganza musim keempat (GV4) pada 2017

Terbaharu, pemilik nama Erneelya Elyana Emrizal itu mendedahkan identiti doktor perubatanDr Mohd Haris Fadzillah Abdul Rahman yang bertindak merwat kesakitannya selama ini. Menurut penyanyi berusia 34 tahun itu, dia sendiri kagum dengan keajaiban daripada Sang Pencipta selain mengucapkan syukur atas peluang untuk kembali sihat seperti biasa. “7 Disember 2021. Allah SWT mendatangkan pelangi yang dah lama hilang kepada saya. Keputusan scan saya sangat ajaib. Knsr hilang… “Alhamdulillah… Inilah dktor saya selama 10 tahun saya sakit, Dr Haris. Terima kasih dktor,” tulisnya menerusi sebuah posting baru-baru ini. Meninjau ke ruangan komen, pengikut penyanyi lagu Tak Tercapai Akalmu itu turut tumpang gembira atas perjuangan Elyana yang tidak kenal erti putus asa dalam menjalani pelbagai rwatan termasuk kemterpi dan radioterapi. Terdahulu, ibu kepada dua cahaya mata itu pernah membuat kejutan apabila mendedahkan mengenai penyakit tersebut selepas tersngkir daripada program Gegar Vaganza musim keempat pada 2017. Elyana berkata, dia menghldap knsr sejak 2010 dan dijangka hanya mampu hidup selama setahun berdasarkan jangkaan dktor. Sumber, Utusan