Menerima PHD di usia muda, kejayaan anak pelakon ini cetus inspirasi ramai

Memang kagum betul dengan kejayaan anak perempuan pelakon Zulkifli Ismail! Mana tidaknya, dalam usia muda dah ada kerjaya kukuh dan berjaya genggam PhD. Lebih istimewa, Dr Zulfati Izazi Zulkifli juga baru bergelar isteri dan suami tercinta juga merupakan graduan PhD. Memang sepadan pasangan suami isteri muda ini. Terinspirasi dengan kisah kejayaan wanita ini, Nona menghubungi Dr Zulfati Izazi atau mesra disapa Dr Izazi. Teruja berkongsi pengalaman, dia mengharapkan agar perkongsian ini dapat menjadi suntikan semangat buat kaum wanita lain untuk menggapai impian.

Mengulas perkhabaran gembira pada majlis graduasi Universiti Sains Malaysia (USM) baru-baru ini, Izazi yang bakal meniti usia 30 tahun pada Ogos depan menzahirkan rasa syukur kerana pengorbanannya selama ini berbaloi. Tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di SMK Seri Bintang Selatan, Dr Izazi kemudian melanjutkan pengajian STPM di Victoria Institution hingga tahun 2011 sebelum menyambung pelajaran di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam program Ijazah Sarjana Muda Sains Sosial dengan Kepujian (Linguistik).

Katanya “Selepas tamat ijazah sarjana muda, saya lanjutkan pengajian ke peringkat sarjana pula di Universiti Sains Malaysia (USM) dalam bidang Pengajian Bahasa dari tahun 2015 hingga 2017. Beberapa bulan bekerja sebagai Pembantu Penyelidik di Universiti Malaya pada tahun 2017, saya mendaftar pula sebagai pelajar ijazah doktor falsafah dalam bidang linguistik di USM dan telah tamat pengajian pada awal tahun 2021. Sekarang saya sedang berkhidmat sebagai pensyarah di Hankuk University of Foreign Studies (HUFS) di Korea Selatan. Saya mengajar kursus-kursus berkaitan bahasa Melayu kepada pelajar-pelajar ijazah sarjana muda di sini.”

Ditanya mengapa memilih bidang linguistik, ini jawapan jujur Dr Izazi. “Saya ada banyak minat, jadi pada awalnya agak sukar untuk saya pilih bidang pengajian yang bakal diambil. Kemudian saya sedar bahawa minat saya terhadap bahasa sebenarnya telah mula mendalam sejak saya kecil lagi. Saya sentiasa ada rasa ingin tahu tentang bahasa, kerana itu saya buat keputusan untuk mendalami ilmu tentang bahasa melalui bidang linguistik. Tentang masa yang diambil untuk tamat pengajian, jika dikira bermula daripada sarjana muda sehingga PhD, kesemuanya mengambil masa kira-kira 9 tahun. Satu perjalanan yang panjang tapi cukup bermakna.

Saya percaya, seperti mana-mana ibu bapa lain, ibu bapa saya juga gembira dan bersyukur dengan kejayaan saya. Pelukan dan ucapan tahniah daripada mereka sangat bernilai untuk saya.” Berstatus anak selebriti, Izazi yang merupakan anak sulung kepada pelakon Zulkifli Ismail dan Umi Salbiah Abdul Rahman ini mengakui kedua-dua ibu bapa memberi peluang kepadanya untuk memilih bidang kerjaya dan pendidikan yang diinginkan. “Ibu bapa saya tidak terlalu tegas tentang keputusan peperiksaan. Bahkan mereka tak pernah marah kalau saya dapat C atau D sekalipun dalam peperiksaan, tetapi mereka sangat menyokong setiap proses pembelajaran.

Sejak zaman sekolah lagi mereka sentiasa sokong minat saya, aktiviti kebudayaan, kesenian, projek sains, aktiviti luar, apa sahaja yang membantu perkembangan minda dan pembentukan sahsiah saya, mereka akan sokong. Pendekatan mereka ini juga menyebabkan saya sendiri rasa lebih terdorong untuk terus belajar dan menerokai minat saya.” Bertuah Dr Izazi kerana dikurniakan ibu bapa yang sentiasa menyokong minat anak-anak. Berkongsi sisi peribadi pula, pendidik ini tanpa berselindung mendedahkan status dirinya sebagai isteri kepada Dr. Md Yushalify Misro kira-kira tiga bulan lalu.

Katanya lagi “Saya baru sahaja mendirikan rumah tangga kira-kira 3 bulan lepas, setelah tamat pengajian dan ketika sudah bekerja. Buat masa ini, saya dan suami berjauhan kerana saya masih di Korea dan suami yang merupakan seorang pensyarah matematik di USM pula sedang berkhidmat sebagai penyelidik jemputan di Shizuoka University, Jepun. Jika ada rezeki, saya merancang untuk kekal berada dalam akademia dan terus menjadi seorang pendidik, inshaAllah.” Semoga usaha murni dan kejayaan Dr Izazi mendidik anak bangsa menjadi sumber inspirasi buat semua wanita. Sumber, nona