Sopak bukan masalah dari gabungan makanan, Ketahui lebih tentang sakit vitiligo ini

Umum lagi sudah kita ketahui dengan sakit ini. Winnie Harlow merupakan model yang menghidap vitiligo. Kesedaran umum, Hari Vitiligo Sedunia diperingati pada 25 Jun setiap tahun. Vitiligo atau turut dikenali sebagai sopak merupakan masalah pigmentasi kulit yang menyebabkan tompok-tompok putih pada bahagian badan. Secara saintifiknya, ia adalah penyakit autoimun kronik yang mempunyai pelbagai prognosis sama ada setempat (localised) atau melarat (progressive) di samping variasi mengikut corak kehilangan warna kulit.

Menurut Kementerian Kesihatan, sebanyak 0.5 peratus sehingga 2 peratus penduduk dunia yang menghidapnya. Ia juga boleh terjadi di semua peringkat umur, tetapi separuh daripada jumlah sakit yang menghadapinya berusia 20 tahun ke bawah dan satu pertiga pula mempunyai sejarah keluarga. Difahamkan, sakit tidak dapat sembuh sepenuhnya namun pemulihan boleh dibuat untuk menghasilkan semula pigmentasi dan menstabilkan proses kehilangan pigmentasi. Terdahulu India.com melaporkan bahawa pelbagai andaian yang wujud tentang penyakit itu cenderung mengakibatkan pesakitnya mengalami tekanan mental.

Makan ikan bersama susu

Ada pihak yang menyatakan makan ikan bersama susu menyebabkan berlaku tindak balas pada kulit. Namun, dakwaan itu adalah tidak tepat dan tiada sebarang kajian dilaporkan berkaitannya. Menurut pakar, ia adalah masalah autoimun yang bukan disebabkan oleh gabungan makanan. Autoimun adalah keadaan apabila sistem imun badan mula menyerang sel-sel badan yang sihat.

Sopak boleh tersebar melalui sentuhan

Tiada kajian juga berkaitan dakwaan ini. Namun pakar mengesahkan bahawa vitiligo bukanlah sakit berjangkit. Dalam kes sedemikian, penyakit ini tidak merebak melalui sentuhan, makan, minum, darah, atau seks bersama pesakit terjejas. Terlalu banyak guna sabun, terdapat pandangan yang mengatakan sopak terjadi kerana pesakitnya terlalu banyak menggunakan sabun sehingga kulit menjadi putih. Walau bagaimanapun, tanggapan ini adalah palsu dan mitos semata-mata. Seperti yang dinyatakan vitiligo adalah penyakit autoimun dan ia tidak melibatkan sebarang unsur luaran. Separuh daripada pesakit vitiligo berusia bawah 20 tahun.

Vitiligo adalah punca semua tompok putih

Tidak! Bukan semua tompok putih yang terjadi pada kulit disebabkan oleh vitiligo. Terdapat senarai lengkap semua gangguan bintik putih. Tompok putih boleh disebabkan oleh nevus, selepas melecur, kusta, tinea versicolor (jangkitan kulat) dan faktor-faktor lain. Vitiligo sukar untuk didiagnosis, vitiligo adalah diagnosis klinikal yang agak mudah. Diagnosis yang dilakukan adalah berdasarkan corak pengedaran tipikal pada kulit, yang hipopigmentasi, tidak bersisik, makula putih berkapur dengan margin yang berbeza. Sumber, mstar