Rumah kena hanyut masa banjir, Makcik Rohana terharu dapat rumah dari Ustaz Ebit Lew

Terdahulu tular kisah seorang warga emas kehilangan rumah pusaka yang didiaminya hanyut dibawa arus deras dalam kejadian banjir di Batu 18 Kampung Jawa, Hulu Langat. Rumah pusaka yang dibina pada 1969 peninggalan ibu bapa kepada lapan beradik itu menjadi tempat berteduh kakak sulung keluarga itu Ruhana Mahfuz, 75. Adiknya Rodiah, 56, berkata kakaknya tinggal seorang diri dan ketika air mula naik dia sempat membuat persiapan dengan mengalihkan barangan penting ke tempat lebih tinggi.

“Hanya tangga sahaja yang tinggal. Barangan dalam rumah memang tak sempat diselamatkan termasuk dokumen penting seperti kad pengenalan. Kisah itu telah mendapat perhatian ramai termasuk pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew yang amat dikenali dengan sikap pantas membantu sesiapa sahaja yang memerlukan. Seperti yang disangka, menerusi perkongsian Instagram Ebit Lew, beliau telah pun berada di Hulu Langat bagi menziarahi Nenek Rohana. Menerusi kisah yang mendapat perhatian ramai, Ustaz Ebit Lew telah membina sebuah rumah baru bagi menggantikan rumah pusaka yang hanya tinggal tangga dek kerana dibawa arus banjir.

Malah, dengan hadiah yang cukup bermakna itu, nenek Rohana tidak dapat menahan sebak dan berterima kasih kerana memberi semangat yang baru untuknya. Tidak ketinggalan, orang ramai turut berterima kasih dan memuji sikap baik Ustaz Ebit atas keprihatinan beliau terhadap orang yang memerlukan. Apa Kata Anda. Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Sumber, Instagram Ustaz Ebit Lew