Terkini Pilihan Raya parlimen Padang Serai ditetapkan pada 7 Disember, rupanya ini punca ianya ditunda

Pilihan Raya bagi Parlimen Padang Serai, Kedah tidak akan diadakan bersekali dengan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) esok, sebaliknya ditetapkan pada 7 Dis depan. Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Ghani Salleh dalam kenyataan hari ini berkata hari penamaan calon pula ditetapkan pada 24 Nov, manakala hari mengundi awal pada 3 Dis. Beliau berkata SPR menerima Writ Pilihan Raya yang dikembalikan oleh Pegawai Pengurus Bahagian Pilihan Raya Parlimen Padang Serai pada Rabu, berhubung pemergian calon Pakatan Harapan (PH) M. Karupaiya pada hari sama.

“Tempoh berkempen ditetapkan 13 hari bermula selepas pengisytiharan calon-calon yang bertanding pada 24 Nov hingga pukul 11.59 malam 6 Dis,” katanya. Urusan permohonan semua kategori undi pos luar negara dan dalam negara secara dalam talian dibuka dari 18 Nov dan ditutup pada 22 Nov.Kredit, BERNAMA. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.

Tiada laluan khas untuk yang positif covid, Khairy Jamaluddin terpaksa akur dengan keputusan Spr. 2 hari lagi sebelum menjelang PRU15, ramai yang masih tertanya-tanya sama ada boleh atau tidak mereka yang dijangkiti Covid-19 menjalankan tanggungjawab untuk keluar mengundi? Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) walau bagaimanapun memaklumkan bahawa mereka terpaksa akur dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung ketiadaan laluan khas untuk pembuangan undi bagi individu positif Covid-19 pada PRU15 ini, lapor Sinar Harian. Menteri Kesihatan sementara, Khairy Jamaluddin berkata, beberapa peringkat perbincangan juga sudah diadakan antara kementeriannya dengan SPR sebelum ini.

“Kita tidak boleh ada laluan khas untuk pesakit positif Covid-19,” katanya dalam satu sidang akhbar semalam. Tambah Khairy lagi, laluan khas itu tak dilaksanakan kerana ia mengambil kira beberapa kekangan seperti sumber, ruang dan tenaga kerja. Katanya lagi, semua SOP mengenai individu pesakit Covid-19 telah diumumkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

Garis panduan bagi pengundi positif Covid-19 

Sebelum ini, KKM pernah menggariskan langkah-langkah untuk pesakit Covid-19 mengundi tapi tak dinyatakan pula mengenai saluran, lorong atau zon mengundi yang spesifik di dalam pusat. Antara keperluan yang digariskan termasuklah penutupan wajib bagi pengundi yang dijangkiti Covid-19 apabila membuang undi di pusat mengundi. Pengundi lain juga pada masa yang sama digesa memakai mask ketika berada di pusat mengundi dan di kawasan sesak.

Pengundi yang positif juga tak dibenarkan menaiki pengangkutan awam termasuklah perkhidmatan e-hailing untuk keluar mengundi. Mereka juga perlu terus pulang ke rumah untuk kuarantin selepas membuang undi. Apa-apapun diharapkan korang di luar sana jangan panik dan ikuti langkah yang ditetapkan KKM dan pusat mengundi masing-masing. Yang penting pakai mask dan jaga SOP serta jalankan tanggungjawab korang sebagai rakyat Malaysia. Kredit, Lobak Merah. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.