Ustazah Afifah tampil beri respon pedas pada kenyataan Ustaz Azhar Idrus berkenaan isu bersalin

Memang tak asing lagi semua dengan wanita ini. Isu suami dyvs biarkan isteri bersalin dengan doktor lelaki masih hangat diperkatakan. Selepas tular video penceramah bebas yang meluahkan rasa kurang senang terhadap golongan lelaki membiarkan aurat isteri terdedah, pendakwah popular Ustaz Azhar Idrus (UAI) menjawab kekeliruan terbabit.

Kata Azhar Idrus, dalam keadaan darurat, sesiapa pun tidak lagi dapat membuat pilihan. “Keadaan darurat itu membolehkan apa yang tidak boleh. Jadi, jika isteri hendak bersalin, mesti bersalin dengan doktor perempuan. “Tetapi jika tiada doktor perempuan dan yang ada doktor lelaki sedangkan bersalin itu kr1tikal kerana berkaitan dengan dua nyawa iaitu nyawa ibu dan anak dalam kandungan. Oleh kerana tiada doktor perempuan, (bersalin dengan) doktor lelaki pun tidak berdosa,” jelasnya.

Hal itu bagaimanapun menarik semula perhatian Ustazah Afifah yang menyelar kenyataan Azhar Idrus. “Minta maaf Ustaz Azhar Idrus. Saya seorang wanita yang mengalami pengalaman mengandung dan beranak. Ini masalah wanita tau ustaz! Masalah wanita! “Yang meletakkan hukum d4ys, tanda-tanda lelaki d4yvs adalah Allah Taala. Jadi, apa saya nak cakap dekat ustaz.. mungkin terlepas pandang.

Luahnya lagi “Saya nak tanya sebagai ustaz apa komen bila dengar seorang doktor pelatih berkongsi pengalaman mereka menyambut wanita bersalin. Ustaz pernah ke duduk di tempat wanita bersalin. “Ustaz pernah ke rasa sakit beranak? Ya betul ustaz ada isteri. Tapi, pernah tak ustaz menjadi wanita yang beranak,” tegasnya.

Pada masa sama, Afifah mempersoalkan langkah Azhar Idrus dalam usaha mempertahankan maruah wanita ketika bersalin. “Apa tindakan ustaz sebagai ulama melihat doktor membuat kajian kepada wanita dengan menyelvk, main-main dekat dalam (kemlvan) dan sebagainya.

Katanya lagi, “Apa ustaz perjuangkan selama ini? Tidakkah berasa ini sebagai tanggungjawab ulama dan ustaz? Mana jiwa kamu? Ini pasal marvah wanita. Jangan mudah nak halal haram. “Apa usaha ustaz nak mempertahankan marvah wanita apabila suaminya di luar kemampuan? Apa usaha ustaz yang mempunyai pengikut ramai sampaikan kepada kerajaan bahawa wanita-wanita tidak reda dijadikan bahan kaji.

Luahnya lagi,”Ustaz tau tak sakit dimasukkan tangan di bawah (kmlvan) macam mana? Bukan seorang atau dua (doktor) yang masuk (kmlvan). Itu belum lagi tangan bukan Muslim. Tangan lelaki tau tak macam mana?” tambahnya. Sumber, gempak