Bakal jalani operasi Isnin ini, Zamani luah hanya berserah segalanya pada Tuhan

Vokalis Slam, Zamani mengakui gementar untuk menjalani operasi tulang belakang bagi merawat masalah ’bongkok’ yang dihidapinya di sebuah pusat perubatan pada 7 November ini. Kata penyanyi berusia 51 tahun itu, perasaan takut itu hadir memandangkan kali terakhir masuk ke bilik operasi adalah sekitar 20 tahun lalu bagi membuang batu karang. Katanya, persediaan mental menjadi perkara utama yang sangat dititikberatkan menjelang hari operasi nanti.

“Sudah tentu perasaan takut itu tetap ada tetapi bukan disebabkan risau perkara buruk berlaku kerana saya berserah semuanya kepada Allah. Perasaan gementar itu muncul berikutan ini operasi besar pertama yang bakal saya jalani selepas pernah melakukan operasi kecil membuang batu karang, dua dekad lalu. Saya dimaklumkan prosedur operasi nanti dijangka berdurasi dua jam setengah dan saya akan ditidurkan,” katanya selepas majlis bacaan Yasin dan doa selamat secara virtual, malam tadi.

Acara kelolaan kelab peminat penyanyi itu turut disertai lebih 60 orang yang terdiri daripada ahli keluarga, kenalan serta rakan selebriti. Pada masa sama, akuinya selain mental dia perlu memastikan kesihatannya juga berada pada tahap memuaskan menjelang hari operasi Isnin depan.

“Saya ikut saja saranan doktor dari segi diet dan pengambilan vitamin, mudah-mudahan kesihatan saya berada pada tahap yang baik sebelum menjalani prosedur tersebut. Doktor turut maklumkan fasa selepas operasi mengambil masa yang agak lama untuk sembuh sepenuhnya sebelum saya boleh aktif semula. Sepanjang tempoh pemulihan saya perlu membuat rawatan susulan, selain mematuhi latihan fisioterapi yang ditetapkan pakar,” katanya yang mengalami masalah tulang belakang melengkung atau sakit sk.0liosis sejak 2015.

Menurut vokalis Slam itu lagi, proses pemulihan yang membolehkannya untuk kembali ke arena nyanyian dianggarkan memerlukan tempoh tiga bulan. Pada masa sama, Zamani berharap orang ramai dapat mendoakan kesejahteraan serta kelancaran urusan operasi yang akan dilaluinya. Sumber, K!Online