Lebih selesa cakap english di luar negara, Tokti akui tiada keyakinan diri kalau nak bercakap dengan orang kita

Penyanyi nombor satu negara, Dato’ Sri Siti Nurhaliza atau lebih mesra disapa dengan gelaran TokTi akui bahawa dirinya tidak begitu yakin untuk bertutur Bahasa Inggeris. “Tapi saya mampu untuk bercakap bila saya berada di luar negara, atau berada di kalangan bukan orang Melayu yang suka judge kita.” Tokti mengakui bahawa untuk bercakap Bahasa Inggeris dengan lancar memerlukan keberanian dan latihan yang kerap. Dalam pada itu, TokTi juga kongsikan bahawa persekitaran kehidupannya membuatkan dirinya kurang keyakinan.

“Mungkin saya dibesarkan dalam keluarga yang tidak menggunakan Bahasa Inggeris, sebagai bahasa percakapan dan di kalangan saya pun saya membesar dengan lebih kepada Bahasa Melayu. Dan saya lebih senang berbahasa Melayu, itu mungkin antara yang perlu saya hadapi, cabaran untuk diri saya.” Bagaimanapun, TokTi menyatakan ia bukanlah sesuatu yang mematahkan semangatnya untuk menjadi orang yang berjaya. “Jangan kata kita tak boleh cakap Bahasa Inggeris kita tak boleh pergi ke luar negara, kita tak boleh terkenal, tengok macam mana orang Jepun.” Klik sini untuk lihat video.

TokTi juga memberikan contoh terbaik iaitu negara Jepun yang memartabatkan bahasa ibunda mereka, tetapi negara mereka jauh lebih maju. “Mereka begitu memperkayakan Bahasa Jepun dia, dia begitu advance lagi daripada kita negara timur, orang barat pun banyak belajar dengan orang-orang Jepun, teknologi mereka, tapi mereka masih berpegang pada bahasa ibunda dia.” Tegas TokTi lagi, tak perlu bangga jika seseorang itu mahir bertutur Bahasa Inggeris untuk memperkecilkan golongan yang kurang mahir.

“Tak salah kalau kita silap tatabahasa ke, ada masalah grammars ke tak apa, bila orang tegur, kita belajar.” Namun begitu, TokTi bersikap terbuka jika menerima teguran daripada orang ramai seandainya penggunaan Bahasa Inggerisnya tidak betul ketika ingin membuat sebarang perkongsian di Instagram. Jadi, kita jangan nak condemn orang sesuka hati, sebab belum tentu yang condemn tu betul-betul perfect dan betul-betul bijak pandai kan.” Sumber, Lobak Merah. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.