Ramai lagi yang tak tahu durian banyak mengandungi khasiat, antaranya boleh kurangkan risiko sakit jantung

DURIAN merupakan sejenis buah yang unik. Mendapat gelaran ‘raja buah’, durian dikatakan mengandungi pelbagai khasiat, lebih banyak berbanding buah buahan lain. Namun, durian sering dipandang ‘hina’ oleh segelintir individu kerana baunya yang kuat dan dianggap busuk. Menurut Healthline.com, durian kaya dengan sebatian tumbuhan yang sihat, termasuk antosianin, karotenoid, polifenol dan flavonoid yang berfungsi sebagai antioksidan. Semua bahagian tumbuhan durian — daun, sekam, akar, dan buah — telah digunakan dalam perubatan tradisional Malaysia untuk merawat pelbagai penyakit, termasuk demam panas, jaundis dan sakit berkaitan kulit.

Kajian mencadangkan bahawa buah durian menawarkan manfaat kesihatan berikut: 1. Mengurangkan risiko kanser: Antioksidannya boleh meneutralkan radikal bebas yang menggalakkan kanser. Dalam satu kajian tabung uji, ekstrak durian menghalang ketegangan sel knsr paydra daripada merebak. 2. Mencegah penyakit jantung: Beberapa sebatian dalam durian boleh membantu mengurangkan tahap kolesterol dan risiko aterosklerosis, atau pengerasan arteri anda. 3. Mlwn jangkitan: Kulitnya mengandungi sebatian yang mempunyai sifat antibakteria dan anti-yis.

4. Menurunkan gula dalam darah: Durian mempunyai indeks glisemik (GI) yang lebih rendah berbanding buah-buahan tropika lain, bermakna ia mungkin meningkatkan paras gula dalam drh dengan kurang. Sebagai nasihat, makan durian secara berpada-pada dan jangan ambil secara berlebihan. Jika anda mempunyai simptom-simptom penyakit kanser atau jantung, segera berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan sewajarnya. Sumber: Mstar. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.