Makanan Yang Perlu Dielak Ketika Dalam Proses Diet, Ini Antara Sebabnya

Tahukah anda pengambilan roti putih tidak digalakkan kadar metabolisme anda. Nampak saja makanan sedap-sedap, pasti ada antara kita yang makan sampai lupa diri. Bagaimanapun, setiap orang mempunyai kadar metabolisme yang berbeza. Mesti anda pernah tengok orang di sekeliling seperti rakan-rakan, mereka makan piza kek coklat tapi berat tak bertambah. Lebih geram mereka tak bersenam pun! […]

Continue Reading

Makanan yang perlu dielak ketika dalam proses diet, Ini antara sebabnya

Tahukah anda pengambilan roti putih tidak digalakkan kadar metabolisme anda. Nampak saja makanan sedap-sedap, pasti ada antara kita yang makan sampai lupa diri. Bagaimanapun, setiap orang mempunyai kadar metabolisme yang berbeza. Mesti anda pernah tengok orang di sekeliling seperti rakan-rakan, mereka makan piza kek coklat tapi berat tak bertambah. Lebih geram mereka tak bersenam pun! […]

Continue Reading

Enak dan mudah tapi senang dapat sakit, Ini kumpulan makanan proses dan cara pemprosesannya

Umum memang kita ketahui bahawa makanan diproses dan makanan segera sudah menjadi kebiasaan dalam kalangan masyarakat. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan 70 peratus kematian di seluruh dunia pada hari ini adalah disebabkan Penyakit Tidak Berjangkit (NCD). NCD termasuklah penyakit berkaitan kardiovaskular, kans3r, sakit pernafasan dan diabetes yang disebabkan oleh diet dan gaya hidup tidak sihat. Pakar […]

Continue Reading

Dah nak berbuka tapi 20 jenis lauk tak terusik lagi, sekali opah dedah apa yang dia jumpa berhadapan kedai

Tangkap layar video mengenai bisnes ibu saudara Yana yang semakin merosot. Sudah menjadi lumrah dalam perniagaan akan berdepan dengan untung rugi. Begitulah yang dialami seorang peniaga, Zubaidah, 55, yang mengusahakan bisnes makanan dengan lebih 20 jenis masakan lauk sejak awal Januar lalu di Bandar Baharu, Kedah. Diceritakan semula oleh anak saudaranya, Yana Ismail, 31, hasil jualan […]

Continue Reading

Sering sendawa kerana angin banyak dalam badan, Ini cara baik untuk membuangnyaa

Angin dalam badan ini sememangnya akan membuatkan anda tidak selesa. Ianya boleh menyerang anda tidak mengira masa dan menjadikan anda lebih tertekan sehingga anda tidak mampu untuk membuangnya secara semulajadi. Anda mesti ingin mengetahui punca angin ini muncul dan terkumpul dalam perut anda kan. Jadi, hari ini saya akan kongsikan faktor yang menyebabkan angin dalam […]

Continue Reading

Kucing ibarat berpuasa sepanjang tahun di sini, Heliza Helmi pesan bawa makanan kucing jika pergi mekah

Memang umum lagi kita ketahui dengan penyanyi dan juga aktivis kemanusiaan Datin Seri Heliza Helmi. Heliza menyarankan jemaah yang hendak menunaikan umrah ke Tanah Suci Mekah dan Madinah supaya membawa bersama makanan kucing untuk diberi kepada kucing-kucing jalanan di sana. Heliza atau nama lengkapnya Nur Heliza Helmi yang kini sedang menunaikan ibadah umrah dan ziarah […]

Continue Reading

Individu yang kerap bersenam perlu tahu ni, rupanya oat salah satu makanan yang paling cepat recover selepas melakukan senaman

Era kini ramai yang kurang ambil perhatian tentang makanan, lebihkan bersenam tapi makan tak jaga. Tapi bersenam juga perlu untuk meningkat kesihatan diri. Korang dah bersenam ke belum hari ni? Bersenam kan bagus untuk kesihatan. Tak kisah la korang nak guna alatan senaman atau pergi gym sekalipun. Buat senaman mudah pun boleh. Asalkan dapat mengeluarkan peluh. Lepas […]

Continue Reading

Anda sering kali kentut, Ini jenis makanan antara sebab anda kerap kentut

Kentut adalah perkara biasa tetapi ada beberapa jenis makanan yang menyebabkan seseorang lebih kerap kentut. Manusia┬ámana yang tidak pernah kentut dan ia adalah lumrah namun perbuatan itu sering dianggap tidak sopan apatah lagi jika dilakukan di hadapan orang lain dan mengeluarkan bau busuk. Tahukah anda, faktor pemakanan juga menjadi penyebab seseorang itu lebih kerap kentut. […]

Continue Reading

Sering alami bad mood. Mungkin makanan penyebabnya. Ini 5 makanan yang boleh membuatkan anda bad mood.

Makanan bukan sahaja boleh buat seseorang gembira tetapi bad mood. Ada masa-masanya mood kita pasti akan tiba-tiba berubah daripada seorang yang ceria kepada mudah sensitif dan cepat marah tanpa sebarang sebab tertentu. Tapi pernahkah anda terfikir perkara itu berlaku disebabkan oleh faktor pemakanan? Ya, terdapat beberapa jenis makanan dan minuman yang boleh menyebabkan seseorang mudah […]

Continue Reading