Rupanya banyak cabaran besar buat ibu menyusu ketika berpuasa, Ini tips agar tetap segar dan bertenaga

kesihatan

Tahukah anda menyusu badan ketika sedang berpuasa boleh menjadi cabaran besar kepada kaum ibu kerana ia akan menyebabkan mereka kehilangan cecair lebih cepat dan mudah berasa lapar. Atas sebab itu juga, ada segelintir wanita yang memilih untuk tidak berpuasa kerana perlu menyusu badan manakala ada pula yang menyediakan stok mencukupi bagi keperluan bayi sepanjang Ramadan. Namun, apakah seseorang wanita itu boleh menyusukan anak ketika berpuasa? Berikut adalah beberapa tip buat kaum wanita yang tetap berpuasa.

Minum air dengan secukupnya

Ibu yang menyusu sewaktu berpuasa harus memperhatikan keperluan cecair dalam tubuh dan sebaik-baiknya minum air yang mencukupi iaitu sekurang-kurangnya dua liter sehari. Ketika Ramadan minum air dalam kuantiti sedikit tetapi kerap di antara waktu berbuka puasa sehingga sahur. Wanita tidak disarankan untuk minum air dalam kuantiti yang banyak dalam satu-satu masa kerana boleh menyebabkan mereka lebih kerap membuang air kecil dan berasa haus. Pemakanan berkhasiat, demi memenuhi keperluan nutrisi badan ketika menyusu, ibu yang sedang menyusukan anak perlu mengambil pemakanan yang tinggi protein dan karbohidrat kompleks. Dengan pengambilan makanan-makanan yang kaya dengan protein dan karbohidrat kompleks ia dapat membantu wanita memulihkan tenaga selepas menyusu dan menjalani ibadah puasa tanpa sebarang masalah.

Jangan paksa diri berpuasa

Wanita yang sedang menyusukan anak dinasihatkan tidak meneruskan berpuasa sekiranya berasa tidak mampu. Segera berbuka apabila badan terasa terlalu penat, berpeluh, menggeletar kerana ia petanda mereka kekurangan gula dalam badan. Makan makanan yang dapat bantu meningkatkan tahap tenaga seperti buah kurma dan sebagainya. Hands-on breastfeeding, keadaan ibu yang sedang berpuasa dapat membuat Let Down Reflex (LDR) yang menjadikan ia lebih lambat. Ia membuatkan bayi menjadi kurang puas saat mengambil air susu ibu. Ibu dapat mengatasi keadaan itu dengan menyusu sambil memicit dari pangkal payudara hingga hujung untuk membantu pelancaran aliran air susu ibu dengan lebih laju.

Menjaga penghasilan air susu ibu dengan baik

Seaktu berpuasa air susu ibu yang dipam adalah lebih sedikit. Namun para ibu tidak perlu risau. Ingatlah prinsip supply and demand. Semakin kerap payudara dikosongkan, penghasilan susu juga akan meningkat. Pastikan ibu menyusu ketika bayi menunjukkan tanda-tanda lapar, tanpa bergantung kepada waktu. Bayi juga harus diberikan air susu ibu secara optimal dengan memerhatikan posisi dan lekatan. Sumber,mstar