Ada yang tak setuju Hawa Rizwana dipilih sebagai pengacara Meletop, sekali ini respon Hawa Rizwana

Teka teki siapakah pengacara terbaharu program MeleTop akhir terjawab apabila Hawa Rizwana diumumkan sebagai hos gandingan bersama Nabil Ahmad. Pengumuman tersebut dibuat secara langsung ketika program tersebut ke udara pada malam Selasa.

Menerusi ruangan komen Instagram MeleTop, ramai dalam kalangan peminat sudah menjangkakan nama Hawa akan diumumkan selepas figura seakan-akan personaliti itu didedahkan sebelum ini. Malah ada yang beranggapan pilihan Hawa dilihat seakan-akan mahu memilih seorang pengacara wanita yang memiliki penampilan seperti bekas pengacaranya, Neelofa. Selain Hawa, ada juga menyebut nama Uyaina Arshad bakal menggantikan posisi berkenaan. “Dah agak dah Hawa. Nak juga ala-ala Neelofa. “Ala ingatkan Uyaina. Ramai nak Uyaina tapi yang diberi lain,” komen warganet.

Reaksi Hawa Rizwana Terhadap Penerimaan Orang Ramai

Neelofa dan Nabil telah jadikan MeleTOP satu jenama yang sangat berprestij dan eksklusif, sebenarnya ia merupakan satu tanggungjawab yang besar. Bagaimanapun, saya anggap ini merupakan satu rezeki daripada Allah SWT, ada rezeki kita terima dan lakukan yang terbaik, katanya.

Ditanya tentang kemungkinan warganet membandingkan dirinya dengan hos MeleTOP terdahulu Neelofa, Hawa berpendapat ia terserah kepada para penonton. “Untuk elakkan perbandingan itu, terserah kepada semua, saya buat apapun seikhlas hati atas minat diri sendiri,” jelasnya.

Bercakap tentang persediaan untuk mengendalikan rancangan berprofil tinggi itu, Hawa akui banyak belajar daripada rakan-rakan pengacara termasuk Nabil sendiri. Bukanlah satu perkara mudah sebab saya sebelum ini daripada genre yang berbeza lebih dari segi berita dan program-program kewanitaan. Ini adalah rancangan hiburan pertama yang saya acarakan, banyak perkara yang saya belajar daripada kawan-kawan pengacara yang sudah berkecimpung dalam industri hiburan.

“Nabil pun banyak berkongsi ilmu dengan saya, saya juga banyak tonton video video di YouTube. Apa yang penting, kita seronok dan jadi diri sendiri,” katanya lagi. Menjawab pertanyaan tentang pelbagai reaksi orang ramai, Hawa kekal tenang dan menghargai setiap komen positif, mahupun negatif yang diberikan kepadanya.

Terima kasih kepada semua yang komen sama ada positif mahupun negatif. Tipulah kalau cakap kita tak sedih atau tak rasa down dengan komen yang tak memuji kita. Tapi kita tak boleh hidup sangat dengan pujian, kena ada juga kritikan.

Kritikan membuatkan kita rasa tak selesa dan mahu jadi lebih baik lagi. Terima kasih banyak-banyak kepada semua yang menyokong, doakan yang terbaik, semoga kita sama-sama rancakkan lagi program MeleTOP, katanya menutup bicara.

Sejak pengunduran Neelofa menerusi program hiburan itu pada Disember 2019, MeleTop tidak menemui pengacara tetap wanita sebaliknya kekosongan itu hanya diganti pengacara jemputan setiap minggu. Antara selebriti wanita yang pernah bergandingan dengan Nabil sebagai hos adalah Uyaina, Elly Mazlein dan Sherry Alhadad. Sumber,