Pelik bila tiba tiba ada axia depan pagar rumah, sebak rupanya ini hadiah ank untuk mak ayah dia

SIAPA yang tak terkejut kalau tiba-tiba sebuah kereta yang tidak dikenali diletakkan di depan rumah? Itulah berlaku kepada sebuah keluarga dan lebih menghairankan apabila kenderaan itu diparkir menghalang pintu masuk rumah mereka. “Kecoh orang parking depan rumah!” menurut perkongsian video di laman sosial yang dimuat naik seorang pemuda yang berakhir dengan satu ‘prank’ (gurauan). Bercakap kepada mStar, pemuda berkenaan, Mohd Haazik Mohamed berkata, gurauan tersebut sebenarnya merupakan satu kejutan yang dirancang oleh mereka adik-beradik untuk ibu bapanya. Klik sini untuk lihat video.

Lebih mesra disapa Haazik, katanya, kejadian berlaku ketika ibu bapanya, masing-masing berusia 65 dan 68 tahun berkunjung ke rumah salah seorang kakaknya di Bandar Baru Uda di Johor Bahru, Johor, pada minggu lalu. “Kejutan dibuat oleh along (kakak sulung) dan abang ipar bagi menggantikan kereta Viva ayah yang digunakan sejak 2008. “Kereta lama dah 15 tahun, selalu ada masalah termasuk kadang-kadang air cond rosak. Jadi, along kasihankan ayah dan beli kereta baharu sebelum apa-apa tak diingini berlaku,” katanya kepada mStar.

Pemuda berusia 36 tahun itu memberitahu, kejutan dilakukan secara spontan pada hari berkenaan. “Abang ipar konon keluar nak pergi beli barang, tapi pergi ambil kereta Axia di Perodua dengan menaiki Grab dan pandu bawa balik ke rumah dan parking kereta tu di luar pintu pagar. “Dia kemudian berlakon nak keluarkan kereta dia yang parking dalam pagar rumah. Masa itulah panggil mak dan ayah keluar rumah tengok kereta siapa yang park di luar. “Semua cari siapa pemilik kereta Axia tu. Rumah kakak ni tak pernah timbul masalah orang park depan rumah, jadi mak ayah rasa pelik,” ujarnya yang berasal dari Johor Bahru.

Menurut anak ketiga daripada empat beradik itu, persoalan yang bermain dalam fikiran ibu bapanya terjawab apabila kakak sulungnya memaklumkan kereta Axia di hadapan rumah tersebut adalah hadiah untuk ibu bapa mereka. “Ayah seorang yang mudah mesra, cuma semakin tua ni hati ayah ’tisu’, mudah tersentuh. Apabila along beritahu itu hadiah kereta dia, ayah terus menangis.“Bukan setakat luar rumah je, mak ayah kemudian masuk rumah dan berpelukan sambil menangis,” katanya mengenai ibu bapanya yang mempunyai tujuh cucu. Mengulas lanjut, Haazik berkata, hadiah kereta tersebut diberikan selepas bisnes yang diusahakan kakak dan abang ipar sebagai ejen pembekal barangan implan perubatan, menggalakkan.

Tambah pensyarah itu, kereta baharu berkenaan juga membolehkan ibu bapanya untuk melakukan perjalanan bersama dengan lebih jauh berbanding sebelum ini. “Kereta lama sering bermasalah, jadi kami tak izinkan ayah bawa kereta tu keluar dari Johor. Kalau ayah nak keluar dari Johor pun, kami akan sediakan kereta milik adik-beradik. “Ayah merupakan pesara kerajaan dan aktiviti masa lapangnya sekarang gemar memancing, berkebun dan berjumpa dengan cucu-cucu. Ayah juga pernah ‘mengidam’ nak ke Terengganu. “Alhamdulillah ayah masih sihat untuk memandu, mungkin akan datang mahu berjalan-jalan ke Pantai Timur pula insyaAllah,” katanya.

Sumber, mstar. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.