Awal Ashaari luah rasa bimbang anak tak faham erti susah

Pengacara, Awal Ashaari, 42, bimbang apabila dua anaknya Lara Alana, 9, dan Lyla Amina, 2, terlalu selesa hidup senang sehingga tidak tahu ramai sebenarnya orang hidup susah. Awal berkata, dia dan isteri, Scha Al-Yahya, 40, berazam mahu membuka mata mereka mengenai situasi itu kerana anaknya masih belum tahu konsep hidup susah.

Itu hal yang saya selalu fikir dengan isteri saya. Lara dan Lyla membesar dengan cara yang sangat selesa sampai mereka tak sedar pun sebenarnya kat luar sana ada orang susah. Kalau Lara mengadu panas walaupun ada penghawa dingin, saya beritahu setengah orang tiada pendingin hawa dan dia tak percaya. Dia ingat semua rumah ada peralatan itu.

Dia tak faham konsep susah. Dia rasa senang, tambahan pula kawan-kawan dia pun senang. Dia tak pernah terfikir ada orang yang adik-beradiknya ramai. Nak makan pun tak cukup,” katanya. Awal juga cuba mengajar perkara itu perlahan-lahan di rumah.

Bagaimanapun, anaknya mempersoalkan pula tindakannya kerana masih tidak faham konsep orang susah. Ada terfikir macam mana nak ajar dia susah? Kalau tak bagi, nanti dia persoalkan kenapa pula. Dia ‘psiko’ saya balik bertanya kenapa saya tak bagi apa yang dia minta.

Tempoh hari, masa hari jadi Lyla, Scha sertai kenduri di sebuah program amal anak yatim. Kami tunjuk video kanak-kanak di sana dan beritahu mereka tiada ibu bapa. Mereka soal balik mana ibu bapa mereka pergi? Mereka cuba fahaminya kerana situasi itu tidak berlaku dalam persekitaran mereka,” katanya.

Awal sangat bersetuju apabila Scha mencadangkan sesekali mereka kena bawa mereka ke rumah-rumah kebajikan, dan gelendangan misalnya supaya mereka dapat lihat sendiri. Itu antara usaha-usaha yang kami akan buatlah nanti. Untuk membawa mereka pergi tengok orang-orang susah. Sebab kalau dibiarkan, nanti mereka hanyut,” katanya.

Kredit Harian Metro. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.