Gaya hidup sihat bukan hanya 44 hari tapi seumur hidup. Akhirnya Dr Amalina tampil beri tips lepas melahirkan anak menurut pakar

Selamat melahirkan cahaya mata sulung, doktor pakar bedah asal Malaysia yang kini bermastautin di London, Dr. Amalina Che Bakri tampil berkongsikan tips penjagaan diri selepas bersalin. Tindakan Dr. Amalina, 35, yang sudah keluar berjalan bersiar-siar di taman bersama anaknya sebaik empat hari melahirkan Arabella Mia menimbulkan reaksi pelbagai di kalangan pengikutnya di media sosial.

Berkongsikan caranya di laman Instagram, Dr. Amalina berkata dia mengamalkan penjagaan selepas bersalin mengikut saranan pakar obstetrik dan pengalamannya sendiri sebagai seorang doktor. “Ramai yang bertanya mengenai penjagaan selepas bersalin yang saya amalkan. “Saya akan berkongsi amalan saya sendiri berdasarkan kajian saintifik yang disarankan oleh pakar obstetrik dan pengalaman saya sendiri sebagai seorang doktor.

Tulisnya lagi “Amalkan makanan sihat dan seimbang seumur hidup. Makan sayur-sayuran dan buah. Makan secara bersederhana untuk mengekalkan berat yang ideal. Tidak perlu pantang telur atau ayam jika tiada alahan. “Aktiviti seharian. Tingkatkan intensiti aktiviti secara beransur-ansur. Jangan angkat barang yang lebih berat daripada bayi anda selama enam minggu.

Luahnya lagi “Jika anda bersalin secara normal tanpa komplikasi, anda boleh mulakan senaman ringan sebaik sahaja anda berasa bersedia. Ini termasuk berjalan kaki, kegel (pelvic floor exercise) dan senaman perut,” tulisnya di ruangan kapsyen.

Doktor yang berasal dari Kota Bharu, Kelantan ini juga berkongsi agar pasangan suami isteri tidak melakukan hubungan intim selama enam minggu selepas isteri bersalin selain meminta para ibu untuk menjaga kesihatan mental dan menikmati detik-detik ‘motherhood’ dengan cukup tenang dan menggembirakan.

Katanya lagi “Elak hubungan intim sehingga d4rah lochia berhenti atau selama enam minggu selepas bersalin. “Jaga kesihatan m3ntal, jangan stres dan enjoy your motherhood. Dapatkan sokongan suami dan keluarga. Dalam perkongsiannya itu juga, Dr. Amalina berkata gaya hidup sihat perlulah diamalkan seumur hidup, bukan hanya dalam tempoh 44 hari selepas bersalin sahaja.

Sekadar info, Dr. Amalina mendirikan rumah tangga dengan jejak Inggeris, Alexander Charles pada 31 Mac tahun lalu. Hasil perkahwinan, mereka dikurniakan seorang anak perempuan, Arabella Mia yang dilahirkan pada awal Oktober lalu. Sumber, media hiburan