Sepanjang kahwin tak pernah rasa nikmat solat berjemaah, bekas isteri dedah perangai sebenar anak Zainal Abidin

BEKAS menantu bekas jurulatih bola sepak kebangsaan iaitu Datuk Zainal Abidin terus menjadi perhatian apabila mendedahkan tidak pernah merasai nikmat solat berjemaah sepanjang berkahwin dengan Mohd Zaiza. Suzur Sofia Smeth Jaya, 32, yang merupakan seorang mualaf mendakwa bekas suaminya itu juga tidak pernah memberikan pendidikan agama selain belajar tentang agama Islam menerusi kelas secara fizikal dan dalam talian. Tidak hanya itu, Zaiza turut didakwa gagal memberi nafkah buat keluarga kerana tidak mempunyai pekerjaan.

“Sepanjang mendirikan rumah tangga saya tidak pernah merasa solat berjemaah. Tak pernah sekali awak menjadi imam. Saya belajar dan mengikuti kelas mengaji sendiri dengan bayaran secara online serta fizikal. Al-Fatihah pun awak tak pernah ajar. Nafkah awak tak bagi langsung pun saya terima. Bulan demi bulan, masuk ke tahun lamanya berjanji untuk bekerja,” katanya. Sofia menluahkan perkara tersebut menerusi satu hantaran di laman TikTok miliknya. Dalam pada itu, Sofia turut berkongsi kisah pernah melalui waktu sukar apabila Zaiza bertindak melelong kediaman mereka sehingga terpaksa menumpang teduh di kediaman seorang sahabat.

Tidak hanya itu, ketika itu juga Zaiza mengambil kesempatan melarikan dua anak mereka ketika dia sedang bekerja. “Awak lelong rumah dan buat saya hilang tempat berteduh dan bawa lari anak-anak ketika saya tengah bekerja sebab awak tak bayar rumah. Awak lelong sekali dengan segala barang di rumah,” ujarnya. Dalam satu hantaran berbeza, Sofia menjawab dakwaan Zaiza yang menuduh dia sengaja tingalkan rumah sedangkan dia keluar bekerja. “Takkan nak heret kau masuk kapal terbang. Tak makan kau, kalau aku tak keluar bekerja,” jelasnya yang bertugas sebagai seorang pramugari. Pada 14 September lalu, Zaiza mengaku tidak bersalah atas dakwaan melukakan dan mengasari Sofia yang dilakukan pada 10 Februari lalu di kediaman wanita itu di Cyberjaya, Selangor.

Untuk rekod Zaiza dan Sofia sah berpisah talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Klang pada 14 Jun lalu. Mereka mendirikan rumah tangga pada 15 Julai 2016 dan dikurniakan dua orang cahaya mata iaitu Muhammad Zaynedine Sulaiman, 6, dan Seri Zayana yang berusia dua tahun. Sumber: Mstar. PERHATIAN, Pihak kami tidak akan ber tanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggung jawab anda. Sementara itu, anda boleh baca juga kisah kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut.