Sangat menakutkan alasannya. Ini 5 pulau misteri yang haram untuk dijejaki.

Bukan semua pulau yang ada di dunia ini boleh diterokai sewenang-wenangnya, terdapat bahaya dan risiko besar yang menanti jika menjejaki pulau-pulau yang diklasifikasikan sebagai bahaya dan dilarang mengunjunginya. Dipetik dari IDN Times, lima pulau ini dilarang sebarang manusia untuk menghampirinya apa lagi menjejakkan kaki di pulau tersebut kerana berisiko tinggi dan boleh meragut nyawa jika mengendahkan larangan tersebut.

1 Pulau Sentinel Utara, Kepulauan Andaman

Pulau ini cukup terkenal dengan suku kaum orang asli yang dikenali sebagai kaum Sentinel, kelompok peribumi yang mendiami pulau ini sangat agresif dan bertindak meny3rang sesiapa saja yang menghampiri pulau tersebut.

2 Pulau North Brother, Amerika Syarikat

Siapa sangka berdekatan dengan bandaraya elit New York, Amerika Syarikat terdapat sebuah pulau kecil yang dikenali sebagai pulau North Brother. Pulau ini dulunya dijadikan lokasi kuarantin bagi pesakit yang menghidap sakit b3rbahaya, kemudian tempat tersebut ditukar menjadi pusat rehabiliti bagi penagih dadah. Namun pada tahun 1963, pulau tersebut ditinggalkan dan menjadi tempat tinggal burung bersama fasiliti yang usang dan kelihatan mengerikan di waktu malam.

3 Pulau Surtsey, Islandia

Pulau ini telah di isytihar sebagai pulau warisan dunia dan di bawah perlindungan UNESCO, justeru itu sebarang manusia tidak boleh sewenang-wenangnya mendekati apa lagi menjejaki pulau tersebut.

4 Pulau Diego Garcia, Wilayah Lautan Hindi Britain

Pulau ini merupakan aset penting bagi Angkatan Laut Amerika Syarikat kerana mempunyai pangkalan ketenteraan di sana. Mengikut sejarah kerajaan Britain menyewakan pulau ini kepada Amerika Syarikat semasa perang dingin, dan dimaklumkan tempoh sewaan pulau tersebut adalah selama 20 tahun. Tempoh sewaan pulau tersebut berakhir pada tahun 2016, tetapi pihak Britain telah memanjang tempoh sewaan selama 20 tahun lagi. Dan ini bermakna pulau ini tidak boleh di kunjungi oleh orang awam, apatah lagi kawasan ini menjadi pangkalan ketenteraan penting buat Amerika Syarikat.

5 Pulau Queimada Grande, Brazil

Pulau Queimada Grande atau juga dikenali sebagai pulau ular ini, terletak sekitar 100 kilometer daripada pantai Sao Paulo, Brazil. Disebabkan pulau ini di huni dengan pelbagai spesies ular yang berb1sa di dunia, menyebabkan pihak berkuasa Brazil mengeluarkan arahan larangan kepada orang ramai agar tidak menjejaki pulau tersebut jika tidak nyawa bakal jadi taruhannya.

Ngeri betul! Tak boleh bayang apa akan jadi kalau manusia jejakkan juga kaki di pulau-pulau berisiko tinggi ini. Sumber: murai.my

Pelik Tapi Mengejutkan. Ini 5 Lokasi Di Dunia Tak Boleh Dijejaki Oleh Kaum Wanita

Walaupun perjuangan golongan aktivis tentang wujudnya segregasi (bezakan lelaki dan wanita) dibuat, tetapi masih wujud tempat-tempat seperti ini. Bunyinya agak pelik, tetapi ada beberapa bahagian di dunia tidak boleh dijejaki kaum wanita. Ini kerana masih terdapat segelintir masyarakat yang berpegang kepada adat resam dan kepercayaan tradisional di kawasan tertentu.

Bagaimanapun sebahagian daripada kepercayaan ini tidak lagi terpakai dalam amalan harian, terutamanya pantang larang dan adat yang melibatkan perbezaan layanan antara lelaki dan wanita. Berikut adalah beberapa kawasan di mana wanita dilarang memasuki atau mendekati kawasan tersebut.

1. Lorong Herbertstrasse, Jerman

Walaupun bukan kerana adat atau kepercayaan tradisional, tempat ini mempunyai sejarahnya tersendiri. Jalan Herbertstrasse di Jerman melarang wanita masuk kerana ia merupakan lorong kegiatan yang tidak baik. Pada masa lalu, kerajaan Nazi Jerman memilih untuk mendirikan pagar untuk menyembunyikan aktiviti yang berlaku di bahagian dalamnya. Uniknya, pagar ini masih didirikan walaupun sudah banyak kali diruntuhkan oleh gerakan-gerakan aktivis yang cuba menghalang pengeksploitasian wanita dan larangan untuk wanita masuk berjaya dikekalkan.

2. Kuil Shabarimala, India

Kuil ini merupakan kuil Hindu yang terletak di Kerala, India. Sejak tahun 1991, kuil ini telah menjadi zon terhad untuk wanita yang sedang dalam proses ovulasi. Bagaimanapun, larangan itu berjaya dicabar oleh pertubuhan hak asasi manusia pada 2018. Mahkamah India terpaksa mengisytiharkan bahawa semua penganut Hindu harus dibenarkan memasuki kuil tanpa mengira jantina. Tetapi ini menyebabkan kontroversi besar kerana pada penghujung tahun 2019, kerajaan Kerala mengumumkan bahawa mereka akan melarang mana-mana wanita daripada memasuki kuil.

3. Pulau Okinoshima, Jepun

Pulau di Jepun ini dianggap sebagai salah satu tempat suci masyarakat Jepun. Okinoshima juga disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia Unesco, dan wanita dilarang memasuki pulau itu. Bukan itu sahaja, hanya 200 orang sahaja dibenarkan memasuki pulau itu pada 27 Mei setiap tahun. 27 Mei merupakan upacara memperingati peperangan yang berlaku tidak jauh dari pulau tersebut. Majlis tersebut memerlukan semua yang hadir berendam di pantai tanpa memakai tali. Aktiviti berendam ini merupakan aktiviti yang wajib untuk menyucikan pelancong lelaki sebelum berjalan ke kawasan lain.

4. Gunung Omine, Jepun

Tapak suci Gunung Omine, yang juga terletak di Jepun, telah menjadi salah satu tempat ibadat utama Shugendo, iaitu agama purba yang diamalkan oleh etnik minoriti di Jepun. Selama lebih dari 1,300 tahun, hanya kumpulan lelaki dibenarkan mendaki gunung dan mencapai kuil yang dibina di atasnya. Pada tahun 1872, kerajaan Jepun mengharamkan sebarang aktiviti kerana jantina menghalang mereka daripada memasuki tempat tertentu. Namun, menariknya wanita di sini tidak menimbulkan kontroversi, malah menghormati tuntutan sami di sana, tidak seperti yang berlaku di Kuil Shabarimala.

5. Pergunungan Athos, Greece

Selama lebih 1,000 tahun, kawasan pergunungan ini sebenarnya dibuka untuk latihan sami. Gunung Athos dipanggil “Agion Oros” di Greece, yang bermaksud gunung suci kawasan larangan untuk wanita. Malah, haiwan betina juga dilarang menjejaki gunung tersebut. Wanita juga dilarang menghampiri kawasan itu sejauh lebih kurang 500 meter sebelum disifatkan memasuki kawasan larangan. Tradisi ini dikekalkan untuk memperingati kemunculan Perawan Maria di kawasan yang menukar kawasan itu menjadi doktrin Ortodoks Kristian, dan mereka akan memastikan bahawa hanya Mary adalah satu-satunya wanita yang menjejakkan kaki di kawasan itu.